Eh, ada Vitamin yang bahaya ke??

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, hari ni saya teringin nak berkongsi tentang jenis vitamin. Saya pun baru realize pasal jenis vitamin ni, sejak saya join SHAKLEE.

Serius ye, saya adalah orang yg sangat susah nak makan SUPPLEMENT.

Saya memang susah nak percaya. Saya takut. Saya risau. Tapi after saya study pasal SHAKLEE, saya rase, saya tak salah pilihan dalam memilih Shaklee sebagai makanan tambahan saya.

Saya juga bertambah yakin dengan Shaklee, apabila saya menggunanya, dan ianya berkesan untuk saya (boleh refer sini yer) dan berkesan jua untuk anak saya (sini juga).

Begitu juga feedback positive dari family saya,dan customer saya..menjadikan saya rase lebih semangat nak share pasal Shaklee.

So, after going through so many experience yang best pasal SHAKLEE, buat saya rase nak explore byk lagi pasal vitamin..Hingga la saya ketemu dengan fakta berkaitan vitamin ni..Apa yang boleh saya share vitamin sebenarnya terbahagi kepada 3 jenis:

  1. Vitamin Sintetik
  2. Vitamin Organik
  3. Vitamin Semulajadi

Meh saya share satu persatu..

Vitamin Sintetik

  • Buatan manusia
  • Tiada enzim
  • Disaluti shellac (bahan yang susah diuraikan oleh usus)
  • Kesan sampingan
  • Tidak seimbang
  • Bahan bukan organik, perasa dan pewarna tiruan, gula 
Contohnya: Buah buahan plastik

Buah Plastik:Vitamin Sintetik

Vitamin Organik

  • Mengandungi enzim yang lemah kerana menggunakan bahan kimia dan haba semasa mengekstrak.
  • Perisa dan pewarna tiruan
  • Diakui semulajadi, namun hanya 15% semulajadi
  • Tidak seimbang 
  • Kesan sampingan
  • Disaluti shellac (bahan yang susah diuraikan oleh usus)
Contohnya: Jus buah

Jus Buah:Vitamin Organik

Vitamin Semulajadi

  • Enzim yang kuat
  • Tiada proses kimia
  • Sumber dari bahan mentah berkualiti tinggi, 84000 ujian
  • Memperbaiki kesihatan sel
  • 100 ujian klinikal (published)
Contohnya: Buah buahan yang original

Buah Buahan Sebenar:Vitamin Semulajadi


Okey, vitamin sintetik juga boleh dikenalpasti. Boleh refer web ini:


Vitamin Sintetik juga boleh dibezakan dengan:
  • Vitamin semulajadi dilabel "D" manakala sintetik dilabel "I"
  • Melalui perkataan ko-faktor seperti "bioflavanoids" atau "biodegradable"
  • Melalui kehadiran SILICA GEL di dalam bekas pembungkusan bagi vitamin sintetik

Saya rasa analogi tersebut memang jelas bukan? Antara Sintetik, Semulajadi dan Organik.

Oh, mesti ada yang tertanya, andainya vitamin sintetik itu merbahaya, kenapa ianya dijual?

Soalan dari saya:

Junk food tu tak elok kan?
Rokok itu merbahaya kan?

Tapi knapa ianya masih dijual?


Jawapan nya ada pada anda ye.


Boleh juga tambahkan pembacaan pada link yang saya letakkan dibawah ni.


http://www.globalhealingcenter.com/natural-health/synthetic-vs-natural-vitamins/


Jadi, pilihan adalah ditangan anda. Anda berhak menentukan apa yang anda makan!! 


So, kalau ingin kan vitamin semulajadi, dapatkan konsultasi dari saya yer.

Your Favourite Shaklee Independent Distributor:

Farhanah Omar
Tel/SMS/Whatapps: 0125716112

SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment