JAHITAN LUKA BERSALIN LAMBAT SEMBUH??


Assalamualaikum w.b.t.

Hi peeps..sihat ke?? Hehe..hari ni saya nak share pasal jahitan luka bersalin yang lambat sangat nak baik. Adui.. siapa yang pernah rasa, mesti akan rasa ngeri kan?? Saya dapat bayangkan, macamana rase yang sangat tak selesa pabila luka pada "mahkota kita" tu belum pulih selepas bersalin. Mesti rase down jugak, sebab satu hal kita susah nak bergerak, susah untuk membuang air, tambah lagi bila rase tempat tu, dah tak smooth seperti sebelum.



Kenali Jahitan Luka Bersalin

Nama jahitan ketika bersalin dinamakan Episotomi. Melalui pembacaan saya dalam blog Dr Zubaidi, Episotomi bermaksud teknik potongan yang dilakukan pada bahagaian kemaluan wanita yang dinamakan perineum terletak di antara miss V wanita dan dubur. Tujuannya hanya ingin memudahkan ibu-ibu terutamanya yang pertama kali bersalin. Namun, ada juga yang berpendapat bahawa, potongan itu tidak perlu dilakukan kerana proses penjagaan nya amatlah sukar. Tapi, ramai juga yang berpendapat, kadangkala tanpa potongan itu kemungkinan pendarahan akibat bersalin itu adalah lagi teruk. Untuk pembacaan yang lagi detail, boleh la refer pada blog Dr Zubaidi berkaitan Penjagaan Luka Jahitan Bersalin .

Tips Menjaga Luka Jahitan Bersalin

Saya nak kongsikan antara tips yang boleh diamalkan untuk cepatkan proses pemulihan luka jahitan selepas bersalin. Tapi di sini, saya fokuskan pada bersalin secara normal.
  1. Boleh basuhkan dengan air suam pada ruangan jahitan. Ini bagi membolehkan bakteria bakteria tak mudah menyinggah disitu.
  2. Keringkan sebaik baiknya, dan sapu ubat yang disarankan Doktor.
  3. Rajinkan tukar pad
  4. Jangan banyakkan pergerakkan
  5. Elakkan sembelit
  6. Amalkan pemakanan yang sihat.
Itu antara amalan yang sering di amalkan dalam menjaga luka jahitan bersalin. Masa saya bersalin dulu, mak saya memang sangat jaga bab makan. Mak saya pun memang tak bagi bergerak banyak sangat. Katanya, badan baru nakpulih, so jangan banyakkan bergerak.

Makanan Yang Cepat Sembuhkan Luka Jahitan Bersalin

Antara makanan yang boleh membantu proses pemulihan luka adalah:
  1. Protien
  2. Banyakkan makanan dari sumber Vitamin C
  3. Banyakkan makanan yang tinggi fiber dan boleh mengelakkan sembelit
  4. Amalkan minum air masak
  5. Amalkan supplement yang bersesuaian.
Bila bercerita tentang supplement, baru ni saya ada dengar kawan saya bercerita tentang lukanya berjaya sembuh dalam tempoh sebelum 10 hari. Masa hari ke 10 tu, dia tengok Miss V nya dah kembali normal dan macam tiada apa apa berlaku!! Memang dia sangat gembira, sebab masa dia bersalin anak pertama, memang lukanya sangat lambat baik.

Apa yang diamalkan?

Kawan saya ada amalkan Set Bersalin Shaklee. Disamping set bersalin ada lagi suppelement yang boleh mempercepatkan lagu kesembuhan semasa dalam pantang iaitu Vivix!!

Vivix yang terhasil dari khasiat tumbuhan dan buah buahan. membantu penyembuhan luka jahitan bersalin berlaku lebih cepat.







Sekiranya anda memerlukan Vivix :

Cara 1 - Anda boleh buat pembelian sendiri dengan klik pada link ESELL di bawah.

 Shaklee akan pos terus pada alamat anda menggunakan City Link atau GDEX Express.

Cara 2 - Sekiranya anda mahu penjimatan berganda, anda boleh mendaftar keahlian Shaklee dengan cara menghubungi saya http://www.wasap.my/60125716112


Cara 3 -  Sekiranya anda berada disekitar Port Dickson, Lukut, Seremban dan Senawang, boleh set kan temujanji dan saya akan hantar kan didepan pintu rumah anda!


FARHANAH
Call/ Whatapps: 0125716112

Nak senang just click kat sini:


Jom like dan Follow saya:
FB: Farhanah Omar
Fb Pages: Supplement Farqistina
Instagram: farqistina



SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

2 comments: