Sesak Nafas Akibat Gastrik Kadangkala Rasa Macam Sakit Jantung

 Hi peeps!!

Sesak nafas adalah keadaan yang menyebabkan nafas kita tercungap-cungap ataupun pernafasan kita menjadi pendek. Ianya mungkin juga disebabkan oleh pelbagai penyakit seperti pneumonia, sakit jantung dan mungkin juga gejala daripada keadaan kegelisahan yang teruk.Lagi satu keadaan yang boleh menyebabkan sesak nafas adalah Gastrik! Bagaimana gastrik boleh menyebabkan sesak nafas??


Susah Nak Bernafas Akibat Gastrik. 

Keadaan ini berpunca daripada perut yang gastrik dan ada angin. Angin didalam perut menekan-nekan dan boleh menyebabkan ketidakselesaan didada. Dada kan sebelah je dengan perut. So, masalah ini akan hilang sebaik sahaja angin tiada di perut. Macamana nak elakkan masalah angin diperut? Harus menjaga diet harian, dan pastikan makanan yang diambil bleh elakkan ketidakselesaan perut.

Perkara Yang Harus Dibuat Untuk Elakkan Angin 

Antara perkara yang boleh anda lakukan bagi mengelakkan angin dalam badan adalah mengelakkan makanan yang boleh menyebabkan anda diserang tidak selesa. Kadang anda lebih tahu makanan yang muungkin tidak bersesuaian dengan perut anda. Ada juga makanan yang boleh menggalakkan angin dalam perut seperti:
  • Kekacang
  • Bunga kubis
  • Kubis
  • Asparagus
  • Brokoli
  • Aiskrim
  • Bawang,
  • Buah Pear
  • Gandum
  • Keju
  • Susu
Kesemua makanan ini mengandungi farrinose, fruktos, laktis dan sarbitol.  Kesemua makanan yang mengandungi bahan ini, boleh menyebabkan angin dalam badan. Boleh refer disini, untuk penjelasan lanjut: Elak Makanan Hasilkan Angin

Petua Atasi Masalah Angin Secara Cepat dan Mudah

Saya memang ada masalah angin. Antara makanan yang paling saya sensitif adalah Teh Ais! Saya pernah juga tanya doktor, kenapa saya sangat sensitif dengan teh. Kata doktor, kekadang mungkin jenis teh dan jenis susu yang digunakan, Tapi saya yakin, saya memang tak boleh minum jenis bersusu. Susu kan ada laktos.Kalau minum teh o saya ok..So betul la kan? Apa yang saya buat kalau diserang angin atau perut sebu dan nafas tercungap cungap?? Saya akan makan 5 biji Alfalfa dan pada masa yang sama saya akan larutkan 4 biji peppermint ginger plus dalam air suam, then saya minum!. Rasa mint nya sangat selesa dan menenangkan perut saya. Sebab tu, saya memang akan letak dalam handbag sebagai pembantu kala saya diserang angin! Alfalfa pula boleh membantu saya untuk neutralkan asid dalam perut saya. Alhamdulillah, berkat konsisten saya amalkan 2 benda ni bersama Set Gastrik yang sangat awesome, saya sekarang dah lama tak rasa sesak nafas tu. Syukur Alhamdulillah!






Anda ada masalah macam saya? Saya tahu ianya sangat menggangu aktiviti harian anda. Saya pun sama. Akibat rasa tak tentu arah memikir kan masalah sebu dan sesak nafas ni lah, saya memang sangat konsisten mengambil supplement dan juga meninggalkan semua makanan yang boleh datangkan angin pada saya. Sebab kita mesti tahu, makanan apa yang paling sensitif dengan badan kita. Jangan ambil mudah ya.  


Perlukan konsultasi percuma:
Far 0125716112

SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

3 comments:

  1. Assalammualaikum w.b.t,saya ingij bertanya knapa saya sering mengalami sesak nafas dan saya susah untuk bernafas dengan normal..

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum w.b.t,saya ingij bertanya knapa saya sering mengalami sesak nafas dan saya susah untuk bernafas dengan normal..

    ReplyDelete