Migrain Yang Teruk Boleh Membawa Serangan Jantung!


Arghhh, migrain lagi! Adui, mesti bila migrain datang itulah perkataan pertama yang keluar dari mulut kan! Migrain memang masalah biasa dikalangan masyarakat kita sekarang. Betul ke ianya masalah biasa? Kalau nak tahu, migrain yang kritikal boleh menyebabkan serangan jantung, darah tinggi dan juga strok tau!! 



Apakah Migrain?

Migrain adalah perkataan yang berasal dari istilah Yunani iaitu Hemicrania. Hemi itu separuh dan crania itu dari perkataan cranium yang maksudnya tengkorak. So maksud nya separuh tengkorak. Sakit separuh tengkorak. Atau lebih mudah, kita tahu bahawa migrain adalah sakit di separuh bahagian kepala. Macam-macam punca boleh sebabkan migrain ni menjelma. Kadangkala tidak cukup tidur, stress, sakit semasa haid dan juga tabiat merokok!  Kebiasaanya sakit kepala disebelah kepala atau lagi dahsyat ianya boleh membawa kepada mual dan muntah-muntah yang teruk!

Punca Migrain


Bagaimana Mahu Meredakan Masalah Migrain

Kebanyakkan kita akan menelan ubat tahan sakit setiap kali di landa migrain kan? Kalau nak tahu, kita boleh kurangkan masalah migrain dengan mengamalkan beberapa pemakanan. So, selepas ini  anda tak perlu lah di belenggu masalah migrain lagi. Migrain biasanya melanda badan mereka yang kurang magnesium ! Apabila badan kekurangan magnesium, migrain akan mudah menjelma. Oleh itu, antara makanan yang boleh mengurangkan masalah migrain adalah:
  1. Brokoli: Brokoli adalah sayuran hijau yang sangat tinggi khasiat riboflovin. Riboflovin ini diketahui boleh mengimbangi badan yang mengalami masalah kekurangan magnesium.

  • Yogurt: Yogurt adalah susu masam yang kaya dengan Vitamin B. Vitamin B adalah vitamin yang penting untuk kesihatan tubuh badan kita. Ianya juga dikenalpasti ada banyak kandungan riboflavin yang boleh kurangkan sakit dan beri tenaga pada badan

  • Bayam: Bayam pun banyak khasiatnya. Biasanya, kalau orang period akan kehilangan magnesium yang banyak. Biasanya, kita digalakkan makan bayam. Begitu juga orang yang kurang darah dan mengandung. Bayam, sangat digalakkan. Bayam sangat tinggi magnesium dan kaya juga dengan mineral.

  • Susu Rendah Lemak: Semasa mengandung kita digalakkan minum susu kan. Kalau tak cukup dengan itu, Doktor akan tambah pula dengan pil kalsium. Ini kerana, susu sememangnya tinggi kandungan kalsium dimana ianya boleh mengatasi masalah ketegangan salur darah yang berkomunikasi dengan saraf .


  • Telur: Makan banyak telur memnag boleh bawa penyakit. Tapi kena tahu juga, telur boleh memberi tenaga berpanjangan sepanjang hari tanpa ada sakit kepala. Telur juga dipercayai boleh kawal glokosa dalam darah.


Senaman Boleh Elak Migrain

Antara cara lain yang boleh mengawal migrain adalah melakukan senaman. Tak perlu terlalu lama, dalam 30 minit pun sehari pun dah ok sangat. Kenalpasti punca migrain anda. Ini penting supaya anda tahu, apa punca migrain itu dan boleh mengagak makanan atau keadaan yang boleh sumbangkan punca sakit kepala anda. Sebaiknya, jangan terlalu terdedah dengan cuaca yang terlampau panas dan kemudian berada dalam keadaan yang terlampau sejuk. Ini bakal, merangsang migrain anda!


Jaga diet harian anda! Ini memang sangat penting bagi memastikan badan sentiasa dalam keadaan sihat. Sebaiknya elakkan makanan yang boleh membuatkan anda sakit kepala. Jangan skip breakfast dan elakkan makan dalam kadar yang terlalu banyak dalam satu masa!

Cara lain boleh rawat migrain?

Anda boleh cuba amalkan makanan tambahan yang ada kalsium, magnesium dan vitamin b. Contonya, Ostematrix yang mengandungi tinggi khasiat kalsium dan magnesium. Begitu juga Vitamin BComplex. Ini boleh membantu fungsi badan bekerja dengan lebih baik dan juga membantu badan menukarkan makanan kepada tenaga dengan cepat. 

                                        


Semoga kita bebas dari masalah migrain. Sekiranya ada apa-apa pertanyaan berkaitan Shaklee, boleh contact saya ye:

Far 0125716112
Shaklee Distributor
SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment