Breastfeeding Journey 1

Salam

Hari ni lepas solat zuhur, terpandang kawan tgh pump susu, teringat la zaman i pump susu dulu..Masa tu, rase mcm dasat sangat kalo tak sempat pump susu..Huhu..terkejar kejar nak cukup kan 3kali pump setiap kali kat ofis..

Manisnya waktu itu..

Sebenarnya, kalau nak cerita pasal pengalaman saya pump susu, memang boleh buat novel..ngee ngee..Dari awal saya decide nak fully breastfeed, smpi la saya stop pada umur qistina 2tahun 9bulan..(kalau tak silap). Saya berhenti menyusu Qistina sempena Hari Raya Qurban 2013. First day wean off ada lah pada mlm raye..Memang waktu tu rase mcm sedih sangat, tapi saya berkorban la, untuk kebaikan dia dan saya.

PREGNANT!!

Saat pertama saya di sahkan pregnant, time tu saya dah decide nak fully breastfeed. Saya nekad, akan berusaha..Itu yang selalu saya cakapkan pada baby saya dan suami saya. Masa tu saya memang zero knowledge pasal breastfeed! Langsung taktau apa apa. Saya bernasib baik, sebab masa tu ramai dikalangan ofismate yg dah penah breasfeed baby. Apa lagi, saya gunakan la peluang tu tanya dorang segala ilmu breastfeed. Tak cukup dari ilmu sebelum bersalin, smpai la ilmu nanti bila dah bersalin..

Salah kalau pernah terfikir, ilmu menyusu itu bermula dari selepas bersalin, tetapi, ilmu menyusu dan kekuatan itu hendaklah bermula dari dalam perut lagi.. Positive thinking!!

Selalu berbicara pada diri:

1. Saya nak fully breastfeed, hingga anak saya 2thn setengah
2. Allah banyakkan rezeki susu anak saya!

 Ini amalan saya, smpaila saya 9bulan!

Nampak mcm x penting, tapi kata kata positive ni la, yang akan rangsangkan badan manusia tuk menyediakan susu yang cukup pada badan kita. Jangan pula, nak fully breastfeed tapi xnak belaja apa2..memang susah ar.. umpama nak makan, tapi malas nak suap!  Hehe..teruk nau kan?

Okeyla..nanti saya sambung lagi, apa lagi saya buat utk sempurnakan misi menyusu secara exclusive!

Bye!!




SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment