Breastfeeding Journey 2


Salam semua..


Hari ni kite sambung cerita pasal journey breastfeeding eh.. entry yang sebelum ni  Breastfeeding Journey 1 saya dah cerita, first step nak breastfeeding..which is, sediakan minda yang positive since pregnant..

Okey sambungan nya, kite jugak kene prepare mental n fizikal. contohnya kene prepare :

  1. Breastpump
  2. Storage Bottle/Plastic
  3. Cooler bag
  4. Ice pack
  5. Bra menyusu yang sesuai

Breastpump

Pada saya, dalam pemilihan breastpump, yang paling penting adalah budget dan kepentingan kita.

Maksud saya, mcm saya dulu, saya memang nak cari breastpump yang tak kuat bunyi dan ringan. Sebab saya tau, saya bukan sangat rajin untuk bawa breastpump yang berat, sebab tempat keje saya masa tu, memang kene jalan sangat jauh. Saya jugak banyak tanya kawan kawan yang mana paling sesuai.  Fikir habis fikir, saya pun beli la Medela Freestyle..

Medela Freestyle

Memang agak mahal masa tu 2 ribu lebih..Tapi saya dah ada azam, utk fully breastfeed kan, jadi azam nak nyusu tu, lebih lagi dari segala sagalanya..Masa tu jugak, saya beli guna sistem kutu.So, tak de la spend 2ribu tu sekali je.
Tapi, zaman sekarang, mcm mcm jenis breastpump ada kan, jadi boleh tepuk dada tanya selera je..
Nak yg mcmna..bentuk breastpump sekarang pun mcm mcm. so, dh setelkan masalah tu.


Storage bottle/ Plastic

Wajib ada! kuantiti??? depends pada keperluan jugak..Pada awalnya, saya beli dalam 20 botol.Saya ada baca jugak blog org lain, dorang kata kene ada dlm 30 botol..huhu.. Tapi sebelum bersalin, saya memang dah prepare 20 botol.

Storage Bags
Storage Bottle
Habis je pantang, saya start beli plastic je. Lagi jimat. Lagi jimat space peti ais. Saya memang tak beli peti ais yang khas tuk susu tau, mula nya nak beli tapi bila dah lama rase mcm tak perlu, sebab barang dlm peti ais saya pun tak byk (oppss saya jarang masak, so beli utk masak je). Pada sesiapa yang memang peti ais byk barang, dicadangkan jugak untuk ada peti ais yang asing.  Masa tu, saya guna plastik Jingle Jungle.. Saya rase plastiknya lagi tahan compare dengan jenis lain.

 

Cooler Bag dan Ice Pack

Untuk ibu yang bekerja seperti saya, saya memang sangat cerewet dengan jenis cooler bag dan ice pack. Saya perlukan cooler bag yang sangat mudah nak handle, dan boleh isi susu saya dengan banyak dan ice pack saya pun kene tahan lebih dari 8jam kalo boleh. Tapi memang masa tu, saya tak jumpa pulak yang jenis boleh simpan lebih 8jam. Ofis saya sgt jauh dengan peti ais, jadi saya memang boleh simpan susu dalam cooler bag je. Sebab tu nak ice pack yang tahan lama.. Tapi nasib baik la, ice pack nye tahan jugak, sebab after 8hours tu, still la sejuk lagi.. Masa tu, saya pakai cooler bag yang medela bagi free gift je, skali dengan ice packnye.. Saya ada jugak beli extra ice pack brand Mom little ones: http://momslittleones.com/store  kalo nak tengok, bleh refer kat sini eh.. Memang ice pack nye sangat tahan lama.



Ice packs


Nursing bra

Hehehe, saya rase ni mcm wajib..Bila menyusu, kite akan tarik je baju tau, bila anak nangis, so kalo tak pakai nursing bra, memang susah skit arr.. Antara barang awal yang saya beli, nursing bra la..masa pregnant pun dah cuba pakai. Best tau nursing bra ni, senang u all nak nyusu..

Saya selalu beli bra ni kat avon, jusco dan boleh jugak beli kat  http://www.fabulousmom.com/catalog/

So ini adalah keperluan fizikal yang utama untuk memulakan misi fully breastfeed. Okey saya sambung lagi next entry yer..
bye!!

SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment