Anak Sembelit: Pengalaman saya bersama Qistina

Hi peeps!

Hari ni, saya nak cerita pasal masalah anak sembelit yang memang menjadi igauan ramai ibu ibu kat luar sana. Kat sini saya nak cerita:

  1. Kesan sembelit pada Qistina dan saya
  2. Pengalaman saya handle masalah Qistina sembelit
  3. Kesan penggunaan supplement pada sembelit Qistina

1. Kesan Sembelit Pada Qistina dan Saya

Sembelit sejak baby

Qistina sembelit memang dah lama. Seingat saya, time dia baby pun, saya dah ke klinik kerana dia tak poo poo dalam tempoh 2 minggu!!. Mau tak susah hati kan..Kalau nak kate, Qistina minum susu formula, masa tu saya memang menyusu badan sepenuh nya. Kalau ikut doktor, takde pun masalah, cuma mungkin dia tak minum banyak,so caner nak poo poo.Itu je doktor ckp kat saya.. Saya pun  terima je, malas nak ckp banyak.. 



Sembelit sampai berdarah

Masalah tu berlarutan sampai Qistina dah 2 tahun. Bila dah besar, memang kerap jgk Qistina berdarah tiap kali nak poo poo. Saya terpaksa sapukan ubat, untuk pulihkan sakit kesan dari poo poo tu.  Bila dah kerap berdarah, Qistina memang dah jadi trauma setiap kali nak poo poo,itu sebenarnya akan terukkan lagi keadaan. Adui,sebagai mak, sememangnya saya rasa tertekan sangat. Apatah lagi bila orang asik tanya, kenapa Qistina macam tu. Memang rasa stress juga, sebab pada saya, mana ada ibu yang nak tengok anak nya sakit kan??

2. Pengalaman Saya Handle Qistina Sembelit

Jumpa Pediatrician

Saya memang dan  banyak kali bawak jumpa pediatrician. Hasilnya sama, Doktor akan bagi Qistina  ubat pelembut najis. Doktor pun cakap, Qistina takde masalah apa apa, dan usus nya ok. Itulah, feedback setiap kali saya bawak Qistina jumpa doktor. Doktor ada nasihatkan saya supaya banyakkan bagi buah dan sayur sayuran. Kalau bab tu, memang tak de masalah, sebab Qistina memang suka sayur. Tak payah paksa! 

Banyakkan minum air

Doktor pun pesan supaya saya banyakkan pengambilan air, so saya memang pastikan dia banyak minum air dan di taska pun saya pesan pada penjaga Qistian supaya  habiskan lebih kurang 500ml air. 

Tiada perubahan

Setelah dah beberapa kali jumpa pediatrician, saya tengok, masalah tetap sama. Masa ni pun, saya masih fully breastfeed qistina. Bila tanya pendapat orang, kebanyakkannya bercerita, biasanya masalah sembelit di alami oleh budak yang minum susu formula. Tapi masalahnya, anak saya ni, minum susu saya pun, ada masalah sembelit.Huh, pening kan.. Saya memang dah tak tau nak buat ape. Lebih lebih lagi, bila dia nak poo poo, memang dia akan menangis dan kadangkala boleh tertido! Bangun tido boleh sambung lagi. Memang kesian sangat. Saya selalu  peluk Qistina, dan akan bagi kata kata semangat tiap kali nak poo poo.Bayangkan, saya melalui waktu waktu genting ni, lebih kurang 2 tahun! 

Supplement

Saya penah pergi farmasi, untuk dapatkan ubat. Tapi kebetulan masa tu, saya ada dengar pasal kelebihan Mealshake dari Shaklee yang boleh kurangkan masalah sembelit kanak kanak. Masa awalnya, memang saya ragu ragu, yelah kan, saya memang cerewet sikit bab bab supplement ni. Lebih lagi utk anak kan. Lepas saya survey, baca sikit, saya rasa saya yakin nak cuba. Pengambilan nya yang simple, dan harganya yang berpatutan membuatkan saya rasa, pilihan saya memang tak salah!

3. Kesan Pengambilan Supplement

Bulan pertama

Bulan pertama, memang tak de perubahan pada sembelit Qistina.Masa tu, rasa frust jugak..tapi bila fikir balik, nape pulak saya nak menggelabah kan. Lagipun, supplement bukan ubat, yang sepatutnya makan hari ini, terus baik, ye tak??Kadang makan ubat pun, take time, inikan pulak supplement. Saya pun, keep on bagi je.. teruskan, teruskan..

Lepas setahun!

Alhamdulillah, lepas setahun saya konsisten bagi Mealshake, saya memang nampak kesan yang sangat bagus! Qistina pun dah tak sembelit! Qistina pun dah susah sangat nak demam! Qistina pun dah boleh poo poo dengan sendiri! MasyaAllah, memang saya rasa gembira macam nak lompat lompat je. Syukur sangat!
Setahun saya tunggu! Memang agak lama penantian saya, tapi pada saya, tanpa sabar, memang la takkan dapat hasil kan.. 

Saya rasa, pelaburan saya untuk Qistina memang sangat berbaloi! Apalah sangat kan, nak spend sedikit je duit, untuk kesejahteraan anak saya. Kesihatan anak memang tak boleh beli kat kedai! Kegembiraan anak pun tak boleh beli kat shopping complex!



Mealshake Shaklee

Saya boleh share cara saya makan, secara ekslusif kat kawan kawan yang teringin nak tahu pasal Mealshake ni. 

Far 0125716112
SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment