Alkisah Air Kuat !

Hi peeps!

Hari ni share sikit pasal pengalaman saya  menyusukan  Qistina di bulan puasa satu tika dulu. Masa tu, as a mummy yang fully breastfeed, memang risau sikit bile nak jengah bulan puasa. Sebab kite selalu di momokkan dengan cerita susu kurang bila time puasa!

Betul ke eh?

Susu kurang ke bulan puasa?

Bulan puasa memang bulan yang paling banyak boleh kumpul pahala. Kita pun, tak boleh la nak prejudis sangat dengan bulan puasa,  semata  mata kite menyusu. Jangan amik alasan kita menyusu kita tak boleh nak puasa. Memang dalam Islam sendiri ada beri kelonggaran utk ibu menyusu, tapi pendapat saya, setiap kelonggaran itu, tak patut kita amik kesempatan hanya semata kita risau susu down, tapi langsung tak ikhtiar macamna nak still sihat dan cergas semasa puasa.

Nape saya cakap mcm tu? Okey, memang bila kita kurang makan, emosi tak stabil dan kita period, susu akan jadi kurang. Sebab susu tu sangat bergantung pada keadaan badan kita. Dan berkait rapat dengan supply dan demand. Sebab, kalo kita tak pump susu pun, susu boleh kurang, tak pyh tgu bulan puasa pun..Sebab tu saya kata, kita sepatutnya berikhtiar mencari jalan untuk hasilkan badan yg sangat sihat, utk hasilkan susu yang banyak dan kualiti. Kurang minum air pun, susu akan down, asik minum caffien pun susu akan down.. Bukan setakat bulan puasa tau.. Kalau mummy yang tak suke pump pun, lama kelamaan susu akan down.


Kisah saya menyusu di bulan puasa

 2012:

Adalah puasa pertama saya bersama anak saya, Saya tak amik ape2 supplement. Saya memang penat,  tapi masa tu saya tak kenal Shaklee, dan cuba kononnya nak sihat n nyusu tanpa makan supplement. Buta supplement time tu.Hehe..Tapi saya memang takkan skip pump sebanyak 3-4 kali dalam tempoh 8jam keje. Memang lesu, Tapi saya dah nekad dan masa sahur sy akan minum air yg banyak dan makan nasi! Alhamdulillah, saya tak tinggal puasa pun. Masa ni pun, anak saya baru belum smpi sethun. Saya pulak belum period lagi. So memang susu boleh di hasilkan dengan jayanya, dengan menjaga setiap makanan yang dimakan.

2013:

Masuk tahun kedua, Qistina dah besar, dan saya perasan, susu saya mulai drop bila saya start period! Saya memang risau jugak nak tiba puasa, mcmana nak handle??Masa ni, saya memang dah start makan supplement SHAKLEE. Saya ingat lagi, time saya beli, distributor tu ckp kat saya, kene konsisten baru susu ok, dan jgn over estimated. Susu x boleh banyak bila mkn sekali je. Masa tu, saya mcm tak faham sangat. Siap ckp dalam hati, kate supplement ni ok sangat, nape pulak tak macam tu. Huhu, punya teruk saya ni. Yela, nak cepat, nak mudah..Mesti nak hasilnya aje..

Tapi, alhamdulillah susu masih cukup utk Qistina.. Masa ni saya amik set nyusu dan  memang amik kalsium skali, sebab kalsium ni memang sangat penting TERUTAMANYA semasa kita period. KENAPA?? sebab time period, darah bayak kuar, dan nak tau tak, kalsium sebenarnya komponen penting dalam penghasilan darah. Sebab tu, kalo time pregnant doktor suruh sangat kita minum susu, kalo tak suke, makan pil kalsium, sebab tak nak bagi kite tumpah darah..Ha, tu penting nya kalsium semasa kita menyusu dan period! Tambah lagi, bila kite nyusu, kita kerap mengiring dan duduk dalam satu keadaan yang terlalu lama.of course la, sakit sakit badan kan, jadi nya mmg la kalsium sangat penting. Kalsium Shaklee namanya Ostematrix. So kengkawan, jgn lupa amik kalsium tau time period..Baru susu tak drop!!

Eh dah masuk bab lain pulak eh, ok sambung pasal puasa..hehe. Ok, masa Qistina dan nak cecah 2 tahun, memang la saya konsisten makan Shaklee,set menyusu..Tapi masa puasa, saya add up satu air tenaga iaitu Performance Drink Shaklee.. Memang terbaik la..

Apa yang saya paling excited, puasa masa tu , saya tak haus tiap kali selepas pump susu. Kalau tak, tak payah bulan puasa, bulan tak puasa pun, saya akan haus setiap kali selepas pump susu.  Huhu, kalau saya tau ini la kebaikan si Performance Drink ni, dah lama saya amik tau! Sebab takde la, nak haus ke, nak lesu ke, lepas pump susu. Rasa mcm fresh je.. Dah la air oren Performance Drink ni sodap! Pendek kata, proses penyusuan saya di bulan puasa masa sangat best. Saya segar, badan pun kurus!!!

Dengan kebaikan Performnace drink yang banyak bg badan kita sentiasa cukup air, so saya keep continous amik Perf Drink, terutama kalau badan nak demam ke, kalo rasa panas sgt, atau banyak aktviti outdoor. Minum sesejuk lagi besstt. Inilah rupe Air kuat saya!!


Performance Drink Shaklee

Tiada halangan menyusu di bulan puasa!

So, after dah berkenalan dengan Shaklee, set menyusu nya  dan Perf drink, pada saya dah tak de sebab nak  kata tak boleh menyusu dan kekal elegan di bulan puasa! Inilah supplement saya sepanjang Ramadhan!

Sekarang tahun 2014, saya dah tak menyusu, tapi saya masih keep amik Perf drink ni, terutamanya skrg musim panas! Saya memang ganti puasa, just amik Perf drink saja as my air minuman. Selepas tu minum air masak.. Panas kan, mmg haus yang teramat sgt!

Tapi baru ni, saya ada tambah resepi baru, iaitu saya campurkan Cinch Energy Tea Mix kat Perf. Drink saya..Tau tak kesannya ape??

Saya boleh stay up smpi 2 pagi, even siangnya saya berpuasa, saya dah penat kat tmpt keje, dengan cauca yang panas, dan malam nya dpat kemas rumah, layan anak makan, layan anak belaja! Wah, saya rase hebat sangat!!

Air Tenaga 


Memang saya teruja nak share kat semua orang..hehe. Ok la, ni je entry kali ni. Kisah saya dan air kuat saya :)

Nak citer banyak contact saya eh

Far 0125716112
Your trusted Shaklee Independent Distributor
FB pages saya: Supplement Farqistina

peace yo!!


SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment