Mengantuk Ketika Driving?

Assalamualaikum..

Lama saya tak bersiaran, memang rindu nak menulis..So entry saya hari ni, pasal mengantuk ketika driving! Ini memang masalah yang kerap saya hadapi tau. Saya memang selalu travel jauh, dan masalah mengantuk ketika driving adalah salah satu masalah besar dalam kehidupan saya!  So hari ni, saya nak share sikit:

  1. Pengalaman saya mengantuk ketika driving
  2. Cadangan mengelakkan mengantuk ketika driving
  3. Atasi mengantuk cara saya

Pengalaman mengantuk ketika driving

Saya memang kerap driving jauh bersama anak saya. Ini di sebabkan rumah saya dan tempat kerja saya terletak di dua negeri yang berbeza!
Bercerita mengenai mengantuk, kita pun tau kan, banyak accident yang berlaku di sebabkan mengantuk ketika driving. Saya rase, tak pyh la kot saya nak share statistik kemalangan, tapi as we know, kerap kali kita dengar masalah accident, biasanya adalah datang dari pemandu yang mengantuk!

Mengantuk ketika driving

Saya selalu drive di highway yang paling glamer di Malaysia iaitu highway utara selatan. Memang saya kerap la jumpa, kereta yang di bawak sekejap kekanan, sekejap kekiri..Pastu sekejap laju, sekejap slow.. Kebiasaannya, bila saya potong kereta tu, memang saya nampak pemandu nya sangat mengantuk.  Bahaya kan?

Saya kesian, sebab saya pun terkadang macam tu :(



Pengalaman sendiri

Saya memang banyak sangat pengalaman mengantuk ketika driving! Pernah sekali, saya langgar kereta orang lain, sebab boleh terlelap ketika drive. Masa ni kan, nasib baik saya, tak de apa2.. Cuma kereta kene betulkan, dan opcos la nak guna duit lagi kan! Nak bayar kereta yang yang kita langgar tu lagi. Nasib baik, saya takde la langgar kereta mercedes ke, BMW ke.. Tapi kos la jugak kan nak byr kereta orang. Masa ni, memang saya lagi 1km nak sampai ke ofis.. Saya berkata dalam hati, sempat kot, saya tahan sekejap la ngantuk.. Hurm, tak smpi 10minit terus saya langgar kereta depan saya! Memang terkadang kite selalu kata, "boleh tahan ni, kejap je" ataupun, "kejap je, dah dekat sangat ni".Tapi sebenarnya, keadaan tu la sangat merbahaya. Sebab, segala kemalangan boleh berlaku dengan sekelip mata jer!!So kalau mengantuk better berhenti, tak payah la, fikir boleh tahan ke ape tau!!

Sejak tu,saya memang sangat takut kalo mengantuk ketika drive. Saya memang sedaya upaya cari idea tak nak bagi ngantuk. So saya nak share la sikit tips yang boleh elakkan mengantuk ketika drive:

 5 Tips yang boleh elakkan mengantuk semasa drive

  1. Dengar lagu kegemaran dan nyanyi!
  2. Elakkan makan dengan kuantiti yang banyak beberapa jam sebelum drive
  3. Makan asam
  4. Cukupkan rehat sebelum memandu jauh
  5. Minum minuman yang berisotonik/caffien
Tapi terkini saya ada cara terbaru bebaskan diri dari mengantuk! Yang penting

No Caffien!!

Cara saya elakkan mengantuk??

Saya kebiasaanya akan suka minum caffien la. Biasanye, saya akan amik Nescafe yang Kopi-O tu.Yang dalam tin.Memang sure la, saya xngantuk. Tapi lama kelamaan, saya rase cam xbest je asik minum caffien yg banyak. Tambahan pulak saya ni, kalau minum caffien banyak nati heart beat tak betul.. Puas nye fikir, saya pun cuba la, CINCH TEA MIX, SHAKLEE..

Alhamdulillah, memang pilihan saya tepat!. Bebas caffien, tapi saya masih still maintain tak ngantuk. Kebiasaanya, saya akan bancuh dalam 500ml air, dan letak dalam kereta. Memang, kalau saya drive pagi, insyaallah, saya memang langsung tak ngantuk! Malahan, saya rase energetic.. Sebabnya, Cinch Tea ni, boleh tingkatkan metabolisme badan. Orang yang nak diet pun sangat sesuai sebab ianya boleh bakar 4 X kalori badan. Kadang saya suka minum ni, after makan banyak.So badan tak la lemau je. Kenapa teh ni sangat hebat?? Sebabnya, Teh datangnya dari gabungan 4 jenis teh yang hebat iaitu:

MATCHA GREEN TEA,EKSTRAK RED TEA, WHITE TEA, ROOIBOS RED TEA

 dan ianya adalah


TANPA GLUTEN, TANPA PEWARNA, PERISA dan PEMANIS!

So, sekarang pada yang selalu mengantuk, please fikir untuk orang yang anda sayang ye..
Kalau nak tahu banyak lagi  pasal teh ni, jom kita borak eh..

Far 0125716112
Bye :)

CINCH ENERGY TEA SHAKLEE





SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment