Penyakit Musim World Cup


Hai semua..

Hari ni, busy sikit..Tapi teringin plak nak menulis pasal satu isu yang sangat best iaitu penyakit di musim World Cup. Pagi tadi masa nak bersiap pegi kerja, sempatla mencuri dengar isu ini dibincangkan kat MHI. Adala seorang doktor yang dijemput untuk bincangkan perkara ni. So nak tau penyakitnya? Jom saya nak citer
Ragam Piala Dunia 2014

Jenis Penyakit nya:

Kata Dr tu pagi tadi, antara penyakit yang kemungkinan boleh dapat adalah:

      1. Diabetes

Pada yang dah mempunyai masalah Diabetes, penyakit ini akan menjadi lebih kritikal, sekiranya kita bangun awal pagi, dan mengambil makanan berat seperti mee goreng, burger, kentang goreng, dan jugak minuman seperti teh tarik, minuman tenaga seperti power root, tongkat ali dan juga air bikarbonat seperti pepsi, coke dan memacam lagi la kan. Yelah, kalau dah bangun, mesti la lapar..mesti la nak minum bagi tak ngantuk. Ada jugak yang melepak di kedai mamak, bile dah tetiap malam dok kedai mamak, mesti akan tergoda jugak dengan hidangan makanan kat situ..So terpaksa la makan. Lagipun, semua orang tau, makan malam tu memang la sangat tak sihat kan? Bagi yang takde diabetes pun, kalau dah aktiviti yang sama berulang byk minggu, lama lama, tak ke boleh jd diabetes jugak? So, fikir fikirkan ya!

     2.  Darah Tinggi


Semua orang tahu, kekurangan waktu tido, boleh menyebabkan tekanan darah akan terganggu. Kalau yang dah ada darah tinggi, confirm darah makin naik. Lebih lebih lagi kalau game yang ditengok tu, team kita main macam ape je kan? lagi la stress. Jangan tak tau, ada org boleh meninggal tgh tengok bola sebab terkejut. Tu kene serangan jantung la. Boleh jadi jugak, bile terlalu stress, pembuluh darah boleh pecah, dan terjadinya strok. Bahaya kan?

    3.  Murung

Murung ni boleh jadi, apabila kita terlalu stress. Bila team tak menang, pegi ofis dengan longlai..Adui, pastu tambah pulak kengkawan asik perli team kalah..Kan stress?? Pastu mula la, mendiamkan diri..Tak mau bercakap dengan orang sekeliling. Dengan anak isteri pun marah marah..Kan dan jadi satu masalah.. Mula la, bersendiri.. Lunch pun tak pegi, sebab bengang dengan kawan kawan.. Dah gaduh..huhu..besar kan impak BOLA kat kehidupan kita. Saya cerita, mungkin pada yang tak minat bola rasa mcm ntah ape ape kan. Tapi, pada yang minum bola, makan bola, tido bola, mandi bola..huhu, memang kekalahan team favorite boleh jadi isu besar tau! Ada yang boleh bertumbuk bagai, sebab team kalah.. Adui..kan dah tak sihat..

  4.  Hilang konsentrasi

Bangun awal pagi, of course la tido pun tak cukup.. Badan pun lesu sangat.. Menguap nguap..So caner nak kerja dgn baiknya? Mesti mata pun macam burung hantu.. Malas je nak buat keje. Bagi tugasan pun, asik silap..Meeting pun ngantuk..Mau boss tak hangin kan. Yang paling di risaukan, masa driving pegi keje la, risau mata tu ngantuk, bawak kete pun tak menentu. Risau jadi accident plakkan?

So, itulah antara masalah kesihatan yang sempat saya ringkaskan dari perbincangan yang saya dengar kat MHI pagi tadi.

 Pengalaman saya kekal segar di malam hari

Tapi saya tak katala, kita tak boleh bangun malam. Sebab antara pukul 3-5 pagi adalah waktu yang paling bagus untuk kita beribadah kan. Saya pun, kalau bangun malam saya akan amalkan minum Cinch TeaMix Shaklee. Dulu saya ni gila kafien. Nape saya stop?

Kenapa saya stop minum kafien?

Dulu memang saya penggemar kafien yang tegar. Saya ni, tak minum kopi atau nascafe sehari, rasa hidup tak best.. Ha, dasat kan.. Hinggala satu masa, saya rasa perut saya selalu sebu, dan heart beat jantung saya tak berapa nak lawa. Saya jumpa doktor, dan doktor cadangkan saya kurangkan kafien. Masa tu, saya memang tak minum dah nescafe atau pun kopi. Kalu minum pun seteguk dua aje. Sebab heart beat saya, tak berapa nak best kan. Tapi after saya konsisten makan Omega Guard Shaklee, saya rasa, heart beat saya more better. Saya still amalkan sampai sekarang.  Sebab tu, sekarang saya dah boleh la minum kopi cuma tak la selalu sangat.




Cinch Tea Mix  dan Performance Drink

Sekarang ni, kalau minum Cinch Tea, saya akan minum skali dengan Performance Drink. Janji, saya tak perlu la minum kopi setiap hari kalau saya nak stay up.  Alhamdulillah, saya memang boleh segar satu hari. Minum pukul 2-3 pagi, memang boleh segar smpi petang! 

So, pada peminat bola tegar, tak salah pun nak tengok bola,tapi jaga la kesihatan. Amalkan cara hidup yang paling sihat. Elakkan minum yang terlalu manis. Kalau dah makan makanan kolestrol tinggi, amalkan la supplement yang boleh block kan kolestrol seperti Phytocol-ST Shaklee dan Omega Guard.



Phytocol-ST Shaklee


Inginkan penjelasan saya secara ekslusif, jangan lupa contact saya eh. Kita boleh sembang2..

FAR  0125716112


SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment