Mati Pucuk Akibat Diabetes? Betul ke??


Mati pucuk memang isu sensitif untuk lelaki. Isu ini juga tambah  sensitif dalam insitusi kekeluargaan. Macamana keadaan mati pucuk ini boleh berlaku dan adakah boleh dicegah?



Apa itu mati pucuk?

Mati pucuk atau nama saintifik nya adalah erectile dysfunction (ED) adalah ketidakupayaan dalam memperolehi dan mengekalkan ketegangan yang cukup lama untuk memenuhi kepuasan seks. Mati pucuk bermakna alat sulit lelaki tidak boleh menegang langsung ketika mempunyai syahwat. Maksudnya seorang lelaki tidak boleh nak  kekalkan ketengangan alat sulitnya sehingga boleh ganggu hubungan seksual bersama isteri.

Kajian epidemologi di Malaysia (1997/1998) menunjukkan 1.7 juta lelaki berumur 40 tahun keatas mengalami masalah mati pucuk. Kajian ini memang sangat menakutkan dan kenapa masalah ini boleh berlaku???

Punca terjadinya Mati Pucuk

Kebanyakkan masalah mati pucuk adalah disebabkan masalah kesihatan contohnya macam:
  • Darah tinggi
  • Parkinson
  • Angin Ahmar
  • Masalah hormon
  • Penyakit Mental
  • Penyakit hati dan buah pinggang
  • Kecederaan pada otak dan juga saraf tunjang

Punca Utama Mati Pucuk di Malaysia

Di Malaysia, punca utama mati pucuk adalah disebabkan masalah diabetes dan kolestrol. Ada kajian yang telah dilakukan oleh KKM  pada tahun 2011, dan telah berjaya buktikan sebanyak 24.38 % penduduk Malaysia berumur lebih dari 18 tahun adalah pesakit kencing manis ataupun diabetes. Seperti mana kita tahu, diabetes adalah masalah kesihatan yang berpunca daripada pengambilan makanan yang mempunyai kandungan gula dan karbohidrat yang tinggi. Tambah lagi, kalau jenis kurang bersenam, dan hisap rokok, risiko diabetes tu sangat tinggi! 

Kalau nak tahu lagi, ada kajian sains yang buktikan 60-65% pesakit diabetes lelaki mempunyai masalah mati pucuk! Angka ini sangat menakutkan kan??

Dan kenapa boleh diabetes ini mengganggu alat sulit lelaki?

Kenapa Diabetes boleh menyebabkan Mati Pucuk?

Masalah diabetes boleh menyebabkan saluran darah ke alat sulit lelaki menjadi keras akibat pemendapan kolestrol pada dinding saluran darah. Selain itu, kemungkinan juga dberlaku kerosakan saraf pada alat sulit lelaki kerana kandungan gula dalam darah yang sangat tinggi! Kerosakan saraf juga disebabkan kerana saraf tidak dapat bekalan oksigen yang cukup akibat keadaan gula yang tinggi tadi. Disebabkan itulah, alat sulit lelaki tersebut gagal menegang dengan baik.

Lagi malang sekiranya, pesakit diabetes tersebut mempunyai masalah tekanan darah tinggi kerana masalah mati pucuk ini akan lebih cepat berlaku kerana penyempitan salur darah. Selain itu juga, ada sesetengah ubat darah tinggi yang mempunyai kesan sampingan yang boleh menyebabkan mati pucuk!

Rawatan untuk mengelakkan masalah Mati Pucuk dikalangan kaum lelaki.

Pelbagai rawatan yang telah ada dimana doktor telah memberikan ubat seperti sildenafil, taladafil dan vardenafil bagi membantu pesakit diabetes yang berisiko mempunyai masalah mati pucuk. Selain itu, antara amalan yang perlu di amalkan adalah:

  • Jaga tekanan darah 
  • Jaga kandungan kolestrol dalam darah
  • Jaga kandungan gula dalam darah
  • Berhenti merokok
  • Elakkan mangambil alkohol.

Kredit to:

Rawatan Alternatif Untuk Pesakit Diabetes.

Untuk pesakit diabetes, anda boleh membantu diri anda dari mempunyai masalah mati pucuk dengan cara mengurangkan masalah diabetes anda. Selain, mengamalkan ubat yang telah diberikan kepada Doktor, anda boleh mencuba dengan Vivix Shaklee.

Apa itu Vivix Shaklee?

Vivix® minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Vivix® mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.



Bagaimana Vivix Merawat Pesakit Diabetes dan Mengurangkan Risiko Mati Pucuk?


Vivix merawat dengan 4 fungsi iaitu memperbaiki sel, melindungi sel, memberikan tenaga kepada sel dan meningkatkan prestasi sel. Vivix juga boleh mengelakkan penimbunan protien AGE. Protien AGE ini adalah terhasil akibat dari lebihan gula dan protien. Penimbunan berlebihan protien AGE boleh menyebabkan kerosakan sel dan mempengaruhi keutuhan sel dan jangka hayat sel. 




Untuk pesakit diabetes, kandungan Vivix yang sangat kaya dengan resveratrol boleh membantu mengurangkan kadar gula dalam darah serta memperbaiki sel dalaman supaya kembali pulih. Ramuan Vivix dengan 10 kali ganda lebih kuat dari hanya resveratrol berjaya melambatkan pembetukan protin AGE ini. Sekiranya masalah diabetes terkawal, maka risiki mati pucuk itu sangat rendah!

Antara testimoni kejayaan Vivix dalam menyembuhkan masalah diabetes:









Sekiranya anda memerlukan Vivix ada 3 pilihan iaitu:

Cara 1 - Anda boleh buat pembelian sendiri dengan klik pada link ESELL di bawah.

 Shaklee akan pos terus pada alamat anda menggunakan City Link atau GDEX Express.

Cara 2 - Sekiranya anda mahu penjimatan berganda, anda boleh mendaftar keahlian Shaklee dengan cara menghubungi saya http://www.wasap.my/60125716112



Cara 3 -  Sekiranya anda berada disekitar Port Dickson, Lukut, Seremban dan Senawang, boleh set kan temujanji dan saya akan hantar kan didepan pintu rumah anda!


FARHANAH OMAR
Call/ Whatapps: 0125716112

Nak senang just click kat sini:

Jom like dan Follow saya:
FB: Farhanah Omar
Fb Pages: Supplement Farqistina
Instagram: farqistina

SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment