Ada Benda Yang Perlu Kita Ambil Tahu, Bila Air Kencing Berbuih

Air kencing yang berbuih memang tak boleh di biarkan. Lebih lebih lagi kalau kerap kali keadaan tu berlaku. Banyak kemungkinan boleh berlaku. Boleh jadi anda telah mengambil protien yang banyak. Kadangkala, mungkin juga akibat badan yang kekurangan air. Atau mungkin juga anda mengandung!(bagi yang wanita la ye) Tapi, air kencing yang berbuih juga membawa isyarat yang tidak baik tentang kesihatan anda. Kemungkinan buah pinggang yang bermasalah atau mungkin juga akibat pengambilan makanan tambahan yang terlampau tinggi protien, sehingga buah pinggang tak dapat mengawal keadaan itu.

Penapis buah pinggang bocor?? Jarang dengar dan mungkin ada yang tak pernah dengar ataupun membacanya. Nama saintifiknya adalah Nephrotic Syndrome. Masalah ini kerap berlaku pada kanak kanak, tapi ada juga kes pada orang dewasa. Apa punca sebenar penyakit ini? Adakah kita pun ada risiko? Apa pula kaitannya dengan air kencing berbuih?Kalau nak tahu, air kencing yang berbuih buih adalah petanda masalah penapis buah pinggang bocor.




Nephrotic Syndrome

Dalam buah pinggang terdapat satu penapis yang bernama glomeruli. Ianya merupakan penapis yang halus yang berfungsi untuk halang albumin iaitu sejenis protien daripada keluar melalui air kencing. Sekiranya anda mengalami masalah Nephrotic Syndrome, penapis ini sebenarnya telah rosak atau lebih tepat lagi telah bocor. Disebabkan itu, 3 gram protien akan keluar dari air kencing dalam tempoh 24jam. Protien yang keluar itu dipanggil protienuria. 


Punca Masalah Ini Boleh Berlaku

Masalah ini dipercayai tiada sebab yang khusus. Kemungkinan sesiapa sahaja boleh menghadapi dan risiko pada anak anak kecil adalah lebih tinggi berbanding dewasa. Tetapi ada faktor lain yang boleh menggalakkan ianya berlaku iaitu masalah:
  • SLE (Systemic lupus Erythematosus)
  • Sifilis
  • Diabetes
  • Penyakit darah 

Simptom simptom penapis buah pinggang bocor

Antara simptom yang mungkin petanda awal penyakit ini adalah: 
  • Air kencing berbuih 
  • Badan lemah dan tak bermaya
  • Sembab muka 
  • Sembab pada kaki
  • kembung dan sakit perut

Rawatan untuk masalah Nephrotic Syndrome

Kebiasaanya cara rawatan untuk masalah ini adalah dengan menggunakan steriod. Steriod ini pula akan diberikan pada pesakit mengikut berat badan. Disebabkan oleh sembab, kadangkala ubat untuk kencing akan diberikan, tetapi ianya dengan nasihat doktor. Antibiotik juga akan diberikan sekiranya sudah ada jangkitan. Yang paling asas adalah diet harian. Pemakanan perlu dijaga. Air perlu disukat, mengikut keperluan badan dan kurangkan garam.


Pengalaman pesakit Nephrotic Syndrome








CARA PEMBELIAN VIVIX:


Cara 1 - Anda boleh buat pembelian sendiri dengan klik pada link ESELL di bawah.

 Shaklee akan pos terus pada alamat anda menggunakan City Link atau GDEX Express.

Cara 2 - Sekiranya anda mahu penjimatan berganda, anda boleh mendaftar keahlian Shaklee dengan cara menghubungi saya http://www.wasap.my/60125716112



Cara 3 -  Sekiranya anda berada disekitar Port Dickson, Lukut, Seremban dan Senawang, boleh set kan temujanji dan saya akan hantar kan didepan pintu rumah anda!


FARHANAH OMAR
Call/ Whatapps: 0125716112

Nak senang just click kat sini:

Jom like dan Follow saya:
FB: Farhanah Omar
Fb Pages: Supplement Farqistina
Instagram: farqistina





SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment