TIPS CERGAS DI PAGI HARI


Hi peeps.. semoga sihat-sihat ye. Sekarang musim hujan, dan memang sangat kene jaga kesihatan. Sana sini, saya pergi ada orang tak sihat. Sana sini pergi dengar orang batuk. So, jaga kesihatan sebab itu la, nilai paling berharga pada semua orang!!

Hari ni, saya nak share sikit je, pasal tips nak still fresh di awal pagi. Biasanya kita bangun pagi, memang akan ke ofis. Ramai jugak yang amik breakfast di rumah dulu, dan ada jugak yang breakfast di ofis. After breakfast memang kite akan rasa lemau kan. Mesti nak start keje tu slow sikit. lebih lagi kalau pekena big breakfast mcm nasi lemak ke atau roti canai 2 keping..Mesti biasa amik kan?? 

Lemau pagi hari

Memang kerap la, dengar masalah ni. Lebih lagi, kalau yang dah tak cukup tidur malam nya, mesti akan lagi rase tambah tambah la lemau!! Dulu, saya kerap jugak macam tu. Lepas breakfast mesti rase macam semacam je nak start buat kerja. Saya pun kadang confuse sangat. Sepatutnya, lepas makan la, badan jadik segar nak buat keje kan? Ha, tapi saya ada baca sikit pasal perlepasan tenaga pada badan selepas makan. Terutamanya pagi. Kita kan digalakkan untuk amik high protien dan low karbo untuk awal pagi. Kenapa?

Sarapan tinggi protien boleh kurus!

Kita kena ambil sarapan tinggi protien disebabkan kadar perlepasan tenaga dalam badan kita akan berlaku secara perlahan lahan. Sebenarnya, kenapa kita mengantuk selepas makan, adalah disebabkan kadar karbo yang tinggi, dan setererusnya akan menyebabkan kandungan gula yang tinggi dalam darah. Kandungan gula ini akan turun secara mendadak sebab tu badan kita akan jadi lemau! Berbeza pabila kita amik protien. Perlepasan tenaga oleh protien akan berlaku secara perlahan lahan dan membuatkan kita payah nak lapar dalam satu tempoh masa. 

Bila payah lapar, tak de la kita nak makan memacam kan? Seterusnya, jarak pengambilan antara breakfast dan lunch tu, mesti takde la snack snack yang tak sihat.  Kalau hari hari macam ni, mestilah boleh kurus!!

Sarapan tinggi protien?

Saya memang suka ambil ESP di awal pagi. Kenapa?? Satu nya, memang saya payah nak lapar. Keduanya itu adalah breakfast yang paling senang. Ketiganya, bonus utk saya, sebab protien dari ESP ni, memang sangat bagus dan ianya juga boleh jaga keadaan kulit saya :) 

Sangat sesuai untuk mereka yang diserang gastrik tau! Ramai yang ada gastrik, boleh kurang kan masalahnya dengan mengambil ESP.

ESP Shaklee

Itulah sarapan saya, tatkala saya busy. Kadang saya ambil awal pagi. Lepas tu, kalau saya lapar pun, saya tak rase nak amik makanan yang sangat berat. Sebab perut macam dah penuh!

Pilih Sarapan Yang Sihat

So, sesiapa yang selalu mengantuk after breakfast, kene la ubah corak breakfast anda, supaya pagi anda lebih cergas dan ceria! 

Bye!!bye!!
SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment