Teh Hijau Boleh Buat Jadi Bijak?


Hi peeps!!

Hari ni saya nak citer skit kisah teh hijau yang sangat bermanfaat untuk semua orang. Saya selalu dengar teh hijau boleh kurus dan boleh tingkatkan metabolisme, tapi hari ni saya nak share pasal teh hijau yang boleh menguatkan daya ingatan. Hebat kan?? Teh hijau memang dah lama mendapat tempat pada mereka yang mahu berdiet. Ramai juga yang dah jadikan minuman ni sebagai minuman wajib harian mereka.



Kebaikan Teh Hijau 

Teh hijau memang diketahui mengandungi antioksida yang sangat tinggi.  Kadar antioksida didalam teh hijau boleh mencegah masalah keradangan dan seterusnya boleh elakkan sakit jantung! Teh hijau juga ada mengandungi antibiotik semulajadi yang boleh menyegarkan pernafasan peminat-peminatnya. Tapi ada banyak lagi kebaikan teh hijau yang masih ramai orang belum tahu iaitu:
  • Kurang kafien
Kandungan teh hijau memang mempunyai kafien yang sangat sedikit sekiranya di bezakan dengan kopi dan teh biasa.  Saya memang suka sangat minum panas panas. Tapi boleh je kalau nak minum waktu sejuk. Satu lagi, minum tawar-tawar baru la yummy!!
  • Menghilangkan gelisah
Pernah dengar perkataan coffee jitters' tak? Ha itu adalah nama untuk mereka yang kerap rasa cemas dan gelisah lepas minum kopi. Heart beat pun laju macam main bola!! Tapi kalau minum teh hijau, memang langsung tiada masalah tu.  Walaupun dalam teh hijau ada kafien, tetapi nilai kafiennya mampu membuat si peminumnya tenang, bukannya mengalami kesan sampingan seperti meminum kopi.
  • Menurunkan berat badan
Yang ni, part yang paling saya suka. Minum teh hijau untuk kurus!! Kenapa?? Sebab dalam teh hijau ada bahan perangsang yang boleh tingkatkan kadar metabolisme seterusnya boleh la kita semua cepat turunkan berat badan. 
  • Menguatkan daya ingatan
Okey, kalau semua orang nak tahu, dalam teh hijau ada mengandungi L-theanine di mana ianya mampu merangsang mental dan menajamkan fokus seseorang. Ianya juga mampu tingkatkan kemampuan kognatif, daya ingatan dan kemampuan belajar.  Gabungan antara L-theanine dan kafien, menyebabkan kesan teh hijau untuk meningkatkan daya ingatan adalah sangat HEBAT!!

So, kalau dah selalu fokus, lama lama, jadilah pandai dan bijak, InsyaAllah.

So, sekiranya u all baru nak cuba Teh Hijau, jangan tunggu-tunggu lagi. Tapi pada mereka yang dah jadikan teh hijau adalah minuman harian, keep it up!!

Teh Hijau Pilihan Saya

Dulu kisahnya, saya memang penggemar kopi yang sangat tegar!! After saya ada banyak sangat masalah kesihatan, saya rasa saya perlu berhenti!! Tindakan saya sangat tepat. Sebab saya dah tak kene lagi simptom coffee jitters'.  Sekarang, favourite saya TEH HIJAU!!Saya memang suka minum teh hijau. Teh hijau yang saya pilih memang tak manis! Hanya 1 kalori. Gabungan 4 jenis teh yang hebat, so tercipta la teh hijau kegemaran saya. Saya suke sangat  teh ni sebabnya kalau saya lemau ianya boleh segarkan hari-hari saya.!! Teman akrab saya ketika travel jauh-jauh. So sekarang takperlu la minum kopi untuk tahan mengantuk, tapi minum teh hijau pun, semua dah settle. Yang penting SIHAT dan SELAMAT!!



Tadaaa.. Inilah pilihan saya!! Sangat sangat puas hati!! Cinch Energy Tea Mix!

Mau sembang banyak

Jom contact saya

 Far 0125716112
SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

1 comments:

  1. good info. minum teh hijau lebih baik daripada minum kopi.

    ReplyDelete