Badan Letih Dan Lesu Semasa Mengandung Merbahaya!

Assalamualaikum w.b.t..

Letihnya! Memang menjadi  rungutan biasa untuk ibu mengandung. Tapi, adakah benar itu perkara biasa?? Atau kita yang mengatakan itu perkara biasa? Fenomena badan letih dan lesu memang kerap berlaku pada ibu mengandung. Tapi jangan dibiarkan..berkemungkinan besar gejala itu bukan satu yang normal!



Letih Dan Lesu Tanda Kurang Zat Besi

Sememang nya keadaan letih lesu untuk ibu mengandung adalah akibat perubahan hormon. Sewaktu trimester pertama, badan ibu mengandung akan mengalami proses membuat uri ataupun plesenta. Plesenta merupakan sistem sokongan hayat yang utama bagi baby anda. Ianya merupakan, tempat "tinggal" selama 9 bulan didalam perut anda! Segala makanan akan disalurkan ke plesenta melalui tali pusat. Semasa proses ini, tahap hormon dan metabolisme memang akan berubah secara drastik. Tekanan darah mungkin menurun begitu juga kandungan gula dalam darah. Faktor ini lah, penyumbang badan anda akan menjadi letih dan sangat lesu!

Kebiasaanya, kandungan sel darah merah (ataupun HB) yang normal adalah (12-15mg/dl). Namun jumlah keperluan untuk ibu mengandung, menyusu dan berpantang akan bertambah kepada 27mg/dl sehari!!



Sekiranya ibu gagal mendapatkan keperluan zat besi yang secukupnya, maka terjadilah masalah badan lesu dan penat. Keadaan ini seandainya dibiarkan, kemungkinan akan lagi kritikal, kerana kemungkinan besar anda mengidap anemia, ataupun kekurangan darah merah berpunca daripada kekurangan zat besi. Tidak ramai ibu yang menyedari masalah ini, TETAPI antara 3 ibu mengandung mungkin 1 akan mengalami masalah anemia!

Penting kah Zat Besi Pada Badan?

Pengambilan zat besi semasa mengandung adalah sangat penting kerana ia  adalah komponen penting yang ada didalam sel darah merah. Tugasnya adalah menghantar oksigen keseluruh badan untuk memastikan keadaan badan yang sihat. Bukan sahaja untuk ibu mengandung, tetapi semasa ingin merancang untuk mengandung, semasa dalam pantang, dan juga semasa menyusu. Waktu ini, keperluan zat besi adalah sangat kritikal.

Ini adalah kerana waktu ini, badan perlu menghasilkan banyak lagi darah merah, untuk memastikan si anak membesar dengar sihat dan sempurna! Begitu juga sewaktu menyusu. Jangan abaikan kepentingan zat besi, kerana ibu perlu menghasilkan susu yang berkualiti dan perlu pulih sebaiknya selepas bersalin..

Petanda Mengalami Anemia

Macamana ingin tahu, badan anda mengalami masalah anemia??Anda boleh buat pemeriksaan pada badan sendiri, samaada mengalami masalah dibawah ini ataupun tidak. Sekiranya ada, anda perlu berjumpa doktor untuk pengesahan. 
  1. Pucat
  2. Letih 
  3. Lesu
  4. Sesak nafas
  5. Jantung berdegup kencang

Punca Yang Membawa Masalah Anemia Semasa Mengandung

Antara punca yang boleh menyebabkan masalah anemia ketika mengandung adalah:
  1. Diet yang kurang zat besi
  2. Kadar serapan zat besi adalah rendah
  3. Kesan ubat tertentu
  4. Genetik

Kesan Terhadap Anak  Dalam Kandungan

Memang menakutkan sekirannya impak kekurangan zat besi boleh terkesan terhadap anak didalam kandungan.  Kemungkinan anak akan mengalami masalah lahir pra matang adalah sangat tinggi. Saiz bayi yang akan dilahirkan juga akan lebih kecil daripada biasa. Anak juga, boleh koma! Lebih mengejutkan, masalah ini boleh mengakibatkan ibu meninggal dunia semasa melahirkan nanti!

Menggerunkan!

Cara Mengatasi Masalah HB Rendah

Kata seorang Pakar Obstetrik dan Ginekologi di Hospital Pantai Kuala Lumpur iaitu Dr Primetha Damodaran untuk  menangani masalah ini, ibu perlu mengambil makanan yang tinggi dengan khasiat zat besi seperti:
  1. Ayam
  2. Kekacang
  3. Hati
  4. Bijirin penuh
  5. Kismis
  6. Tembikai
  7. Labu
  8. Bijan
  9. Tauhu
  10. Sayur Bayam
  11. Sayuran yang berdaun hijau
Namun demikan,kata Dr itu lagi, kebiasaanya Dr akan mencadangkan pil yang mempunyai zat besi. Sangat digalakkan juga diambil bersama Vitamin C, kerana kadar penyerapannya terhadap zat besi akan menjadi adalah lebih baik. Untuk melancarkan lagi proses penyerapan itu, sebaiknya ambil lah juga bersama pil kalsium sebelum tidur. Adalah lebih baik, sekiranya ibu dapat terus meneruskan pengambilan kesemua vitamin tersebut, sepanjang menyusu ataupun setidak tidak nya selama 6 bulan selepas bersalin.

Pil Zat Besi Shaklee

Betul, Shaklee memang ada pil yang tinggi zat besi iaitu Vitalea. Dipercayai memang dapat memulihkan HB anda dengan baik dan berkesan!



Ataupun, untuk mengikut cadangan Pakar Ginekologi tadi, sebaiknya amik la  Vitamin C dan juga Ostematrix sebagai Kalsium tambahan. Kalsium ini adalah terbaik, untuk proses perlawasan anda!






Ataupun, anda boleh cuba terus Set Mengandung Shaklee iaitu terdapat B-Complex, dimana ianya sanagt penting untuk perkembagan baby. Kandungan B-Complex ini mempunyai asid folic dimana ianya sangat penting untuk tumbesaran bayi.

Set Mengandung Shaklee



Ianya sangat memenuhi syarat yang sepatutnya dicadangkan oleh Dr Premitha tadi. Jangan biar masalah HB rendah ataupun anemia yang terhasil daripada kekurangan zat besi sebagai penghalang anda mempunyai anak yang SIHAT!

Far 0125716112

SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment