Nafas Berbau Buat Suami Lari

Assalamualaikum..

Tengok tajuk, itu kesannya kalau kita biarkan nafas kita berbau! Tak kira la lelaki atau perempuan, nafas berbau memang buat orang tak nak dekat dengan kita. Memang la kan, macamana orang nak bercakap banyak banyak, sebab "keadaan" memang sangat  tak mengizinkan. Puas fikir? Dah tak tahu, nak buat ape? Kadang, kita perlu tahu, kenapa masalah itu datang sebelum kita selesaikan masalah. 




Kenapa Nafas Boleh Berbau??

Banyak perkara yang boleh membuatkan nafas kita berbau. Kemungkinan juga kita sebenarnya ada mengidap penyakit yang tanpa kita sedar! Berdasarkan daripada blog Dr Zubaidi, antara sebab nafas boleh berbau adalah disebabkan oleh:
  1. TONSIL yang bernanah.
  2. Orang yang kerap sedawa juga boleh mempunyai masalah pernafasan berbau
  3. Masalah kerosakkan hati
  4. Jangkitan kuman pada bronchial
  5. Ginjal
  6. Kanser
  7. Diabetes
  8. Resdung

Macamana Untuk Mengesan Bau Mulut Sendiri

Ha, Dr Zubaidi ada ajar cara nak mengesan mulut kita bau macamana. Caranya:
Jilat dibelakang pergelangan tangan dan biarkannya kering selama 2 minit. Selepas kering cuba bau air liur kita sendiri. Itulah bau lidah di hadapan kita.

Lagi satu cara, untuk bau mulut ialah dari belakang ( posterior) lidah. Ambil sudu scrape belakang lidah. Kat situ ada pelbagai lendir. Dan bau la, ape bau nafas anda!
Baca banyak lagi, boleh refer blog Dr Zubaidi ye  Nafas Berbau Busuk

Sebab yang lain mulut berbau

Yang pasti, mulut adalah tempat pembiakan bakteria. Sebab bayangkan, pelbagai makanan yang kita ambil, yang tidak dicerna akan ada dimulut kita. Tapi tak perlu lah, asik nak menggosok gigi sepanjang masa. Yang penting, gosok gigi, dan lidah sekali! Sebab lidah yang banyak bakteria tau. Namapka kan, kalau iklan gigi, dia ajar gosok lidah skali?

Kekurangan air liur pun punca jugak ulut busuk. Sebab, tanpa air liur bakteria lagi mudah nak merebak!

Tips Tradisional Untuk Pelihara Bau Mulut

  1. Kunyah cengkih sebiji sehari
  2. Basuh mulut guna air garam
  3. Boleh gigit beras yang telah dibersihkan

Tips Moden?

Boleh juga mengamalkan supplement. Rajin la amalkan  Garlic, ianya adalah sebagai antibiotik semulajadi. Mulut berbau kan banyak bakteria. So bakteria kene halau dulu.Tablet Garlic ni tak berbau sangat.Dalam nya ada ekstrak rosemary yang boleh kawal bau Malah, memang sangat bagus di amalkan. Banyak kan faedah garlic. Sesuai juga, kalau yang ada keputihan. Amalkan juga Alfalfa, sebagai antioksida dan detoks badan. Mulut yang berbau, kesan dari proses badan yang tak sempurna. Macam kata Dr Zubaidi, pasal sedawa. Sedawa datang dari perut. Jadi, sekiranya proses perut tak sempurna, memang la macam macam penyakit boleh ada. Tapi nak detoks yang perfect, saya pilih Herb-Lax. So, amalkan semua ni, InsyaAllah..Masalah bau mulut, boleh dirawat.




Mulut Wangi Husband Sayaang!

Haha, betul la kan?? So buat untuk kesejahteraan keluarga. Jangan risau, tentang masalah mulut berbau. Tapi, harus bertindak sekarang! Tapi kalau perlukan khidmat nasihat Dr, cepat jumpa Dr untuk pastikan masalah itu. Tapi, kalau ingin bantuan saya, untuk nasihatkan supplement, boleh contact saya ye 

Far 0125716112

Hingga jumpa lagi!


Sayangi Family!
Cegah Mulut Berbau!!
SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment