Cara Atasi Sakit Pinggang Sewaktu Mengandung

Assalamualaikum w.b.t

Sakit pinggang adalah fenomena normal untuk ibu yang mengandung. Tapi kenapa boleh terjadinya sakit pinggang sewaktu kehamilan?  Sebaiknya ibu mengandung perlu tahu kenapa perkara ini boleh berlaku bagi mengesan sakit pinggang itu normal mahupun tidak.



Sakit Pinggang Ketika Mengandung

Sakit pinggang semasa mengandung disebabkan oleh peregangan antara otot pinggang, bagi menampung keadaan luar biasa ibu mengandung. Sekiranya, sebelum ini, tiada bebanan dibahagian pinggang, namun sekarang, otot meregang untuk memastikan ibu dapat menampung baby sebaiknya. Keadaan sakit ini juga kadangkala ada namun, kadangkala boleh hilang. Sakitnya juga berbeza mengikut badan struktur badan seseorang.

Kenali Sakit Pinggang Semasa Mengandung

Sakit pinggang ketika mengandung lebih kurang macam sakit pinggang sewaktu mahu period. Oh, sama juga sakit nya ketika kontraksi awal ketika mahu bersalin! Kalau pada yang tak pernah alami period pain, sakit pinggang sewaktu mengandung adalah sakit di bahagian belakang pinggang dan rasa sakit itu boleh datang dan pergi berselang seli. Sewaktu sakitnya, sangatlah sakit dan lenguh, namun sekiranya sakit itu berkurang, ianya memang boleh hilang begitu sahaja.

Sakit ini sama seperi sewaktu kontraksi awal mahu bersalin. Sakit yang datang pada awalnya, selang 10-15minit, hinggalah, ianya boleh datang dalam tempoh  5minit sekali. Sesiapa yang ada pengalaman period pain yang teruk, mungkin mereka dapat bayangkan rasa sakit ini.

Cara Kurangkan Sakit Pinggang Sewaktu Mengandung

  1. Elakkan mengangkat barang yang berat
  2. Duduk dalam keadaan posture yang betul
  3. Tidur dalam kedudukan yang selesa dan lebih relax
  4. Elakkan duduk dalam keadaan badan membongkok terlalu lama
  5. Duduk diatas kerusi yang lebih selesa dan ergonomik
  6. Elakkan berdiri terlalu lama
  7. Mengambil barang dengan cara yang betul
  8. Rajin lakukan regangan, sekiranya rasa tidak selesa
  9. Gunaka bantal sewaktu duduk, sekiranya ketidakseleasaan berlaku.
  10. Pergerakkan bangun dan duduk haruslah dalam keadaan perlahan-lahan.

Ini antara tips yang boleh digunakan untuk ibu mengandung, supaya lebih selesa dan tidak mengalami masalah sakit pinggang. Sekiranya anda, masih mengalami masalah sakit pinggang yang teruk,elok la berjumpa Dr dengan segera. Sekiranya Dr ada mencadangkan untuk mengambil pil kalsium, saya sangat cadangkankan Ostematrix dari Shaklee. Ostematrix, memang sangat berjasa pada ibu mengandung. Ianya dapat melegakan masalah sakit pinggang dan akan memberi lebih keselesaan pada keseluruhan badan anda. Bagi yang sudah mengamalkan pengambilan susu setiap hari, bagus! Tindakan bijak. Tapi, ada yang tidak memilih meminum susu, elok amalkan kalsium. Kalsium sangat penting dalam pembentukan otot dan perkembangan baby anda. Termasuklah nanti, tempoh pantang dan menyusu. Tanpa kalsium yang cukup, boleh mengakibatkan anda mengalami masalah tulang yang cepat reput tau!

Ianya, sangat berguna untuk saya sekarang! Saya memang amalkan untuk memberi keselesaan pada badan saya. Ianya juga baik untuk memudahkan proses pembuangan najis, membantu ibu yang menyusu sewaktu period, mengelakkan cramp untuk ibu mengandung, boleh menjadi alarm waktu pagi! Bukan apa tau, sekiranya anda tidur pukul 2 pagi, anda tidak bermasalah untuk bangun seawal 5 pagi dalam keadaan yang cergas! 

Semuanya dengan izin Allah, tapi saya mencuba ianya sangat menjadi untuk saya. Saya ada letakkan beberapa kejayaan mereka yang berjaya menyelesaikan masalah sakit pinggang.

Berjaya kurangkan Skit Pinggang





Nak tahu lebih details, boleh contact dulu saya di 0125716112, my name is FAR ye..

Till meet u again peeps!!


SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment