Merawat Selesema Tanpa Bergantung Pada Ubat


Assalamualaikum w.b.t

Selesema dikenali juga sebagai flu. Puncanya adalah jangkitan daripada virus influenza. Kemungkinan influenza A, B dan juga C. Influenza akan menyerang salur penafasan, tekak  dan paru-paru. Semua orang tahu kan, bagaimana sengsara bila terkena selesema? Keadaan selesema yang melampau boleh menyebabkan pneumonia. Maka, janganlah ambil mudah dengan keadaan selesema. Boleh kah, selsema dirawat tanpa ubat? Jom baca!


Merawat Selesema Tanpa Ubat

Sebenarnya banyak bahan semulajadi di sekitar kita boleh merawat penyakit. Ini lah yang digunakan oleh nenek moyang kita dalam merawat pelbagai penyakit pada zaman dahulu.Hari ini,saya ingin kongsikan beberapa bahan semulajadi yang boleh merawat selesema dan demam.

  • Sayuran Hijau
    • Tinggi nilai nutrien dan dapat melawan selesema
  • Ikan
    • Ikan memang dikenali mempunyai tinggi nilai Omega-3 asid lemak. Seperti semua tahu, ikan memang kaya protien dan ianya boleh melawan keradangan.Terutamanya ikan laut dalam. Ianya sangat sesuai untuk merawat pelbagai masalah kesihatan.
  • Halia
    • Boleh membantu menghilangkan rasa sejuk dalaman 
    • Sesuai diminum untuk sembuhkan demam
  • Bawang Putih
    • Ianya merupakan antibiotik semulajadi, dan mampu bertindak sebagai anti-virus. Antioksida nya sangat tinggi dan sesuai diamalkan ketika demam dan selsema. Terutamanya,mereka yang mempunyai masalah selesema akibat resdung. Maka, sesuai sangat untuk menyembuhkan masalah selesema dan demam.
  • Kunyit
    • Boleh tambahkan kunyit kedalam susu panas sewaktu selsema. Ianya boleh membantu mengurangkan selesema.
  • Madu
    • Boleh melegakan ketidakselsaan tekak.
  • Air beras
    • Minum air beras yang telah dididhkan. Ianya dikatakan dapat menghilangkan selesema.

Hebat bukan? Inilah rahsia kehebatan  bahan semulajadi dalam merawat masalah kesihatan. Macam saya, saya suka amalkan memakan Sustained Released Vitamin C dan Omega Guard bagi melegakan selsema dan batuk. Saya konsisten ambil Vitamin C dan tanpa sebarang ubat lain, alhamdulillah, selesema saya pulih. Kesannya tidak secepat makan ubat, tetapi alhamdulillah saya bebas ubat bila mengamalkan vitamin C. Kalau dulu, saya kerap ke klinik waktu selesema, tapi alhamdulillah, saya dah tak berkunjung ke klinik.

Boleh juga baca pengalaman saya menyembuhkan selesema disini juga:Merawat Selesema

Nak tanya lebih lanjut, boleh contact saya ye.

Far 0125716112


SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment