Kesan Kencing Manis Boleh Buta Seumur Hidup!


Assalamualaikum..

Bahaya kencing manis memang sudah diketahui ramai. Tak perlu bercerita, semua orang memang menggeruni penyakit merbahaya ini. Ia datang tanpa diundang, tanda awal kadang orang tak perasan, tetapi akibatnya boleh buat badan merana, sepanjang zaman. Potong kaki akibat kencing manis memang terlalu ramai berlaku dikalangan kita.Itu hanya satu kesan. Banyak lagi kesan kencing manis yang perlu ramai orang tahu.


Bagaimana Diabetes Berlaku?

Bermula dari pemakanan juga sebenarnya! Pabila kita mengambil makanan yang terlampau tinggi karbohidrat secara berlebihan, dan proses itu berlaku setiap masa, sepanjang bulan, bawa ke sepanjang tahun, maka boleh mengakibatkan kebocoran berlaku pada salur darah yang utama. Natijahnya, zat makanan yang kita makan setiap hari tak dapat lah disampaikan kepada pankreas. Bila perkara ni berlanjutan,pankreas mengecut dan insulin gagal dihasilkan. Kalau nak tahu, insulin la yang berfungsi mengawal paras glukosa dalam darah. Boleh bayangkan bila insulin ni tiada, mahupun kurang? Mestilah glukosa berleluasa dalam darah kita. Akhirnya, terjadilah kencing manis! Kalau dibiarkan boleh la jadi lebih teruk sebab boleh mengakibatkan komplikasi saraf, jantung, buang pinggang dan stroke! Baca artikel kat bawah, 70% tau ada risiko buta kesan kencing manis! Menakutkan!!



Tanda Awal Kencing Manis

Risau kan, bila dah terkena kencing manis. Kita boleh cegah sebelum terkena! Tapi jangan risau, kita boleh kenali tanda awal kencing manis. Boleh tengok gambar kat bawah ni. Kalau lah ada tanda tanda nya, bagus la jumpa doktor secepatnya! Bukan ape, kencing manis, memang silent killer tau. Kadang, kita tak pernah sedar kita ada kencing manis, hinggalah ianya dah sangat teruk! Jangan sampai kene potong kaki. Masa tu, dah tak guna untuk menyesal.Jangan lupa check parents skali!


Kesan Kencing Manis

Antara kesan kesan kencing kencing manis pada badan manusia adalah:
  1. Serangan jantung
  2. Lumpuh/stroke(Separuh badan atau kesemua)
  3. Kegagalan fungsi buah pinggang
  4. Mata yang kabur dan buta!
  5. Masalah saraf. Kurang ransangan pada hujung tangan dan kaki(kebas-kebas)
  6. Boleh mengakibatkan MATI PUCUK!
  7. Jangkitan kulat pada kulit.
  8. Mudah dapat penyakit-penyakit lain
Ini antara kesannya pada badan manusia. MasyaAllah, terukkan! Begitu dahsyat kesan kencing manis pada badan. Sebab tu la, kita sangat digalakkan untuk mengelak dari terkena kencing manis!

Kawal dan Cegah Kencing Manis

Sebagai langkah penjagaan terhadap penyakit kencing manis, kita memang kena tukar diet harian kita. Bermula dari pemilihan makanan, rajin kan bersenam dan amalkan medical checkup. Bagi saya, saya memang mengamalkan supplement Vivix dari Shaklee dalam mencegah penyakit kencing manis dan pelbagai jenis penyakit merbahaya



Vivix ni juga, memang dikenali dapat mengawal kencing manis. Banyak yang sudah berjaya pulihkan kencing manis bersama Vivix. Lagipun, saya memang ada background family yang mengidap kencing manis. Sebab tu saya risau sangat, dan konsisten ambil Vivix. Sebab zaman sekarang penyakit datang tak kenal usia. mencegah sangat baik dari merawat kan??  Vivix ni sangat tinggi polifenol dan reservatrrol. Ape tu, boleh refer sini eh. Vivix dan khasiatnya .Saya pun ada juga menulis pasal mereka yang telah berjaya dengan Vivix. Boleh terus baca kat sini. Antara kesan Vivix.

Saya dapat rasakan, mimpi ngeri kalau kita disahkan seorang pesakit diabetes! Banyangkan, keadaan badan dah tak secergas dulu. Luka pun lambat baik. Kita akan lebih kurus disebabkan penyakit. Lelaki pula, boleh mati pucuk. Aduh, kesannya sangat hebat! Mesti tak nak kan? Jom sekarang kita sesama jaga kesihatan.

Ada ape-ape persoalan, boleh terus je contact saya ye

FAR 0125716112



SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment