Masalah Buasir Ubati Sebelum Menjadi Luka Yang Lebih Teruk


Assalamualaikum w.b.t

Bercerita berkaitan buasir, memang masalah ini agak segan untuk diperkatakan. Namun, jangan segan untuk mendapatkan rawatan kerana masalah ini boleh dirawat. Kenapa buasir boleh berlaku? dan siapa yang boleh mengalami masalah ini?


Masalah Buasir

Buasir adalah penyakit yang berlaku akibat proses meneran yang melampau sewaktu membuang air besar. Masalah ini juga kerap kali berlaku kepada wanita mengandung. Untuk wanita mengandung,buasir berlaku akibat tekanan yang kuat pada bahagian dubur. Pabila ianya berlaku, salur darah yang membesar dibawah rektum akan bengkak dan berlaku keradangan. Keadaan ini, akan menyebabkan dubur akan berdarah dan bengkak. Ada dua jenis buasir, buasir dalaman dan buasir luaran. Buasir dalaman pabila berlaku pendarahan apabila membuang air besar. Kadangkala ianya tidak menyakitkan. Ini kerana salur darah vena bengkak didalam rektum.

Untuk buasir luaran, salur darah kulit luar yang berdarah. Biasanya akan sakit, gatal-gatal dan akan bengkak selepas membuang air besar. Keadaan ini akan menjadikan pesakit berasa sangat tidak selesa.

Penyebab Buasir

Antara faktor yang boleh menyebabkan buasir adalah:
  • Cirit birit yang kronik
  • Kurang serat dalam diet.
  • Mengandung
  • Meneran terlalu melampau ketika ingin membuang air besar
  • Gemuk
  • Golongan berumur
Sebab itulah, kita tidak digalakkan untuk meneran terlalu teruk ketika ingin membuang air besar. Sebaiknya, amalkan diet tinggi serat dan kerap amalkan makan makanan yang memudahkan proses perlawasan supaya mudah sewaktu ingin membuang air besar.



Macamana Tanda Penyakit Buasir?

Biasanya pengidap buasir akan berasa sakit dan pada dubur. Berlaku pendarahan sewaktu membuang air besar. Ada juga keadaan berlaku pembengkakan pada dubur. Ianya kadang-kadang hanya seketika. tetapi, kesannya akan membuatkan pesakit rasa tidak selesa pada dubur.

Cara Elak Masalah Buasir

Untuk mengelakkan masalah buasir, sebaiknya kita perlu mengelakkan sembelit. Maka, perlu lah kita banyakkan mengambil makanan yang tinggi serat, buah-buahan dan  sayur-sayuran. Perlu ambil air yang banyak dan seharusnya setiap 25kg berat badan = 1 liter air. Elakkan mengambil ubatan yang menyebabkan cirit birit. Ini akan memburukkan lagi masalah buasir anda. Kurangkan pengambilan daging merah, kerana ia akan menyebabkan sembelit. Elakkan juga makanan berempah dan terlampau pedas. Berhati-hati dengan keadaan najis anda. Andai terdapat tanda-tanda meragukan, cepat cepat rujuk doktor.

Rawatan Untuk Buasir

Antara rawatan yang akan diberikan kepada pesakit adalah:
  • Melembutkan najis
  • Lingkaran getah
  • Ligasi Arteri Hemoroid
  • Menggunakan laser
Untuk melembutkan najis, boleh juga mengamalkan supplement. Seperti masalah buasir, ramai pesakit telah mencuba Ostematrix untuk lembutkan najis, Zink untuk merawat keradangan dan menyembuhkan luka, Omega Guard pula mampu mengecutkan otot yang sakit.Siapa tahu, ketiga-tiga produk ini boleh menyelesaikan masalah buasir anda bukan?

                                 

Anda perlu yakin untuk mencuba. Saya share kejayaan mereka dalam menyembuhkan buasir. Mungkin selepas ini giliran anda pula.


Ubati buasir dengan Shaklee
Ubati buasir dengan Shaklee

Merawat buasir ketika mengandung


Buasir boleh di rawat. Anda cuma perlu yakin dan berani untuk memdapatkan rawatan yang. Kalau nak tanya, boleh la saya kongsikan pengalaman saya gunakan Shaklee.

Ok bye, Far 0125716112
SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment