Cara Rawat Alzheimer Sebelum Menjadi Sangat Kritikal


Assalamualaikum w.b.t

Alzheimer atau nama biasa yang kita dengar adalah nyanyuk, merupakan penyakit ngeri dikalangan ramai masyarakat kita. Semua orang memang semahunya mahu elakkan masalah ini, namun tahukah anda, kenapa terjadinya nyanyuk?


Punca Masalah Nyanyuk

Nyanyuk adalah masalah pelupa yang sangat kritikal. Masalah ini kebiasaanya berlaku pada golongan tua yang berusia 65 keatas atau mungkin lebih muda dari itu!  Nyanyuk memang tidak dapat dikait kan dengan faktor pemakanan mahupun keturunan. Namun antara punca nyanyuk mungkin berpunca daripada cara hidup, faktor umur  dan mungkin akibat daripada stress dan juga kesan strok. Antara faktor lain juga adalah kencing manis, darah tinggi dan juga merokok!

Tanda awal Nyanyuk

Antara tanda awal nyanyuk adalah kurang bergaul, lebih pendiam, menyendiri dan lupa perkara perkara asas. Tanda tanda penyakit itu lebih kritikal adalah seperti:
  1. Tidak dapat mengawal pembuangan air secara biasa
  2. Halusinasi
  3. Tidak dapat tidur pada waktu malam
  4. Marah yang melampau

Rawatan Nyanyuk

Ada nyanyuk yang boleh dirawat, namun bergantung kepada masalah nyanyu tersebut. Antara rawatan biasa adalah sessi kaunseling dan juga ubat yang boleh mengawal nyanyuk itu sahaja, namun bukan merawat sepenuhnya.

Perubatan Islam

Boleh merawat masalah nyanyuk dengan mengamalkan surah surah tersebut:
  1. Surah Az Zumar ayat 24 hingga 37.
  2. Surah Al-A'raaf ayat 43 hingga 56.
  3. Surah Al-Hajj ayat 73 hingga 78.
  4. Surah An-Naml ayat 71 hingga 93.
  5. Surah As-Soffat ayat 22 hingga 47.
  6. Surah Yassin ayat 72 hingga 83.
Boleh refer disini untuk penjelasan yang lebih details: Penyakit Nyanyuk

Mencegah Masalah Alzheimer

Mencegah memang sangat baik daripada merawat. Pencegahan alzheimer boleh di atasi juga dengan mengamalkan beberapa supplement yang berasaskan minyak ikan dan lecithin. Contohnya seperti lecithin, ianya mampu menghasilkan kolina yang bertindak sebagai neurotransmitter yang akan hantar isyarat kepada otak. Otak akan lebih cergas dan daya ingatkan akan lebih kuat. Begitu juga dengan minyak ikan.




Jangan biarkan masalah alzheimer menjadi sebab anda tidak dapat menikmati zaman tua anda dengan lebih sempurna. Namun, kembali juga pada takdir Allah, kerana masalah ini memang tiada punca sahih, namun sebaiknya kita patut elakkan. Mengamalkan surah surah seperti dia atas juga, turut mampu menjauhkan kita dari masalah nyanyuk. Namun begitu, boleh juga berusaha dengan memberi makan secukupnya pada otak, supaya ianya sentiasa sihat dan segar!

Antara tips lain adalah rajin membaca, membuat kira-kira. Macam Dr M, masih belum nyanyuk walaupun sudah berusia!!


Cegah baik sebelum rawat :)

Oh nak tanya ape-ape? Boleh je, contact saya eh 

Far 0125716112
SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

1 comments:

  1. boleh amalkan bacaan surah ni dan omega guard my favorite..kalau rasa dah asik terlupa cepat2 ingat balik dah makan omega guard ke belum..hihi

    ReplyDelete