Botak Petanda Awal Kanser Prostat?

Assalamualaikum..

Botak memang menjadi masalah dikalangan ramai lelaki zaman sekarang. Tapi, masih belum ramai yang perihatin tentang masalah ini. Tapi jangan terkejut kalau ada fakta yang berkata "botak petanda awal kanser"!

Punca Botak ataupun Rambut Gugur

Botak adalah masalah berpunca daripada rambut yang gugur yang terlampau banyak. Ramai yang kata, botak berpunca daripada masalah genetik. Tapi jangan tak tahu ada ada banyak lagi punca lain yang menyebabkan botak.

Ada kajian daripada Penyelidik Perancis menyatakan lelaki yang mula botak diawal 20 tahun dikatakan berisiko atau petunjuk awal kanser prostat.  Ketua penyelidik yang diketuai oleh Dr Philippe Giraud daripada Hospital European Georges Pompidon yang terletak di Paris. Tapi ianya berlainan daripada lelaki yang mula botak pada umur 30 tahun keatas.

Kebiasaannya, botak seringkali dikaitkan dengan masalah pemakanan, genetik dan masalah stress. Makanan yang boleh menyebabkan keguguran rambut adalah terdiri daripada tinggi MSG (monosodium glutamat). Tetapi terdapat satu lagi punca keguguran rambut yang boleh mengakibatkan botak iaitu tekanan pada hormon. Jangan salah faham ye, kaum adam. Bukan semestinya gangguan hormon menandakan masalah seksual lelaki, tetapi masalah hormon memberi kesan pada kesihatan rambut lelaki. Sama juga terjadi pada wanita sebenarnya. Gangguan pada hormon, boleh menyebabkan rambut akan gugur.

Rawatan Rambut Gugur

Banyak rawatan untuk rambut gugur. Kalau cara tradisional boleh la menggunakan air bawang merah, bawang putih atau halia dan disapu pada kulit kepala. Sebaiknya, biarkan ia selama semalam. Boleh juga amalkan daun bunga raya yang telah dihancurkan dan disapu pada kulit kepala. Ianya mampu untuk melebatkan rambut dan menghitamkan lagi warna rambuit anda. Daun inai juga telah dikenali ramai sebagai salah satu cara tradisional dalam menguatkan akar rambut.

Daun bunga raya untuk lebatkan rambut: Ihsan Google

Kalau agak malas untuk lakukan semua nya, ada lagi satu cara iaitu mengamalkan supplement yang berasaskan tinggi protien dan zink. Boleh amalkan ESP Shaklee dan Zinc Complex Shaklee. Kedua duanya sangat bersesuaian untuk menambahkan kesuburan rambut.





Ramai yang dah berjaya kurangkan masalah rambut gugur bersama Zinc. Lagi satu bonus, Zinc sangat sesuai untuk penjagaan hormon lelaki. Sesuai juga unutk menyembuhkan luka dan bertindak baik pada alahan. Macam protien, memang sudah semua maklum merupakan, tunjang utama, dalam penghasilan sel yang sihat. So, rambut boleh tumbuh dengan baik, dan menghasilkan rambut yang kuat dan susah nak gugur.. Boleh tanya saya, kalau ada sebarang keraguan tau. Ini antara kejayaan orang yang dapat atasi masalah rambut gugur dengan menggunakan supplement.






Jangan biarkan masalah rambut gugur, sebagai perkara biasa. Jumpa doktor, sekiranya ianya kelihatan sangat sangat kritikal! Seandainya sah la bahawa rambut gugur yang anda alami dan masalah botak itu bermula dari masalah hormon, Awas! Jangan biar ianya berlarutan hingga boleh membawa kepada kanser prostat!

Far 0125716112
SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

1 comments: